Fröken J säger:

Morning readers, fortsætter i dag med det hær att bli læmnad, dumpad och bli alldeles trasig inombords.
Två dagar efter att mitt ex slæppte bomben øver mig fick jag några mail från min ælskade morfar med goda råd och vettiga ord. Det hjælpte mig och nu tænkte jag dela med mig av hans klokhet till de som behøver.

"Tänkte på dig när jag vaknade imorse, att vad bra att allt fungerar i ens kropp; ser och hör osv. Du har alla de utförsgåvor (företräden, egenskaper, förmågor et.c.) som varje ung person kunde önska sig som saknar något. Alltnog, jag tycker att du skall FOKUSERA på det som är positivt hos dig själv, din omgivning, dina närmaste, vad som är viktigt för dagen (rutinerna som skall hållas) uppgifter för stunden och uppgifter som är viktiga på längre sikt. Gräv inte ner dig i självömkan.
... Ämnet är stort och kan vara utgångspunkt för givande samtal med någon vettig människa."
"... Jag tänkte på dig i natt när jag var vaken ett par timmar och fick några idéer omkring det som hänt dig. Så här var det: En dramatisk händelse i ens liv sitter alltid kvar någonstans i huvudet och kan göra sig påmind på olika sätt genom kroppsliga symptom t.ex. eller egendomliga icke adekvata (inadekvat = opassande, olæmplig) reaktioner på i och för sig vardagliga händelser. Det var teorin bakom min fundering. Nu till din stora händelse. Skjut inte undan det som hände för att försöka glömma det. Se i stället på vad som sas och gjordes i detalj; smaka på och känn efter vad varje detalj innerst inne betyder för dig. Kanske upptäcker du att du skulle ha reagerat på annat sätt än du gjorde. Kanske dyker det upp tankar om att du borde ha ställt en fråga. Kanske finner du att det finns flera oklarheter omkring ert förhållande. Allt kan hänga samman med hur ert förhållande startade och framför allt med vilka förväntningar du hade på relationen. Vad visste du om hans inställning?
När man går in i ett förhållande gör man ett val som innebär ett åtagande. Det medför ett ansvar, gentemot dig själv (du har din framtid att tänka på, din familj m.m.) och gentemot din partner. Det konkreta innehållet i det här resonemanget är omfattande och det går jag inte in på nu. Jag påstår bara att ansvaret är stort.
Så, lägg din energi på att fungera i dagliga vardagsrutiner (ät och sov och gör det du åtagit dig) och använd ditt överskott till att lösa de frågor som kan komma upp omkring vad som varit mellan dig och C. Det som sker nu kommer att vara en mycket viktig lärdom för dig och berika din personlighet och kommande liv.
Ett bra sätt är också att skriva ner sin berättelse, formulera vad som hänt i ord. Det kan vara till hjälp senare när man fått lite distans men börjar undrar över vad det var som hände. Då är det bra att gå tillbaka till texten. Du kan t. ex. skriva i dagboksform - men håll den för dig själv till att börja med, tills du helt och fullt har kontroll över dina känslor inför det som hänt..."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0